ارتداد و آزادى عقیده از نگاه قرآن
نویسنده
چکیده مقاله:
دیدگاههاى گوناگون راجع به حکم ارتداد و ارتباط آن با آزادى عقیده از نگاه قرآن مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. نویسنده در راستاى بررسى ناسازگارى حدّ ارتداد در اسلام با حق آزادى عقیده، نخست سه تفسیر از »حق بودن آزادى عقیده« مطرح مىکند که عبارتند از: 1. هر عقیدهاى را که انسان برگزید مورد احترام است؛ چه حق و چه باطل، 2. هر عقیدهاى را برگزید کیفر ندارد، نه اینکه مورد احترام است و 3. هر عقیدهاى را برگزید کیفر دنیوى ندارد، نه اینکه مطلقاً نیز ندارد. سپس معناى سوم را پذیرفتنى مىشمارد. در ادامه با تعریف ارتداد، دو نظریه لزوم قتل مرتد و عدم آن را مطرح کرده، بر این باور است که روایات، نظریه نخست را تأیید مىکند، و قرآن نظریه دوم را ؛ که در این میان طرفداران کیفر قتل، آیات را توجیه مىکنند و مخالفان آن، روایات را. در این راستا سه تفسیر براى روایات و دو تفسیر براى آیات مربوطه ارائه شده است که در مقام مقایسه دلایل و توجیهات دو دیدگاه، طرفداران قتل مرتد، هم در استدلال به روایات و هم در توجیه آیات ناموفق مىنمایند. اما مخالفان قتل مرتد در توجیه روایات چندان موفق به نظر نمىرسند. حال آنکه در اصل استدلال به آیات براى اثبات مدعاى خویش موفّق بودهاند. از این رو تفسیر دیگرى از روایات ارائه مىشود و آن اینکه حکم قتل مرتد در روایات، قیدى ارتکازى - که همانا وضوح حقانیّت اسلام است - دارد. براساس این تفسیر، هرگاه وضوح حقانیّت اسلام به جهت شبهه افکنى یا ضعف توان فکرى شخص براى او از میان رفته باشد و مرتد گردد محکوم به قتل نخواهد بود.
منابع مشابه
ارتداد و آزادی عقیده از نگاه قرآن
دیدگاه های گوناگون راجع به حکم ارتداد و ارتباط آن با آزادی عقیده از نگاه قرآن مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. نویسنده در راستای بررسی ناسازگاری حدّ ارتداد در اسلام با حق آزادی عقیده، نخست سه تفسیر از »حق بودن آزادی عقیده« مطرح می کند که عبارتند از: 1. هر عقیده ای را که انسان برگزید مورد احترام است؛ چه حق و چه باطل، 2. هر عقیده ای را برگزید کیفر ندارد، نه اینکه مورد احترام است و 3. هر عقیده ای ر...
متن کاملقرآن و آزادى سیاسى
آزادى سیاسى - از مهمترین مباحث فلسفه سیاسى - در پرتو دیدگاه آیات قرآن مورد مطالعه و بررسى قرار گرفته است. نویسنده پس از تبیین آزادى اجتماعى به عنوان بستر آزادى سیاسى، به مقایسه مفهوم آزادى از نگاه اندیشه غربى و اندیشه اسلامى پرداخته و بر آن است که از منظر قرآن، میان خودسازى و رهایى از اسارت هواها و شهوات، ارتباطى عمیق حکمفرماست و پیروى از غرایز، همانند اطاعت از فرعونها و طاغوتها بردگى است....
متن کاملحق آزادى از منظر قرآن و لیبرالیسم
دیدگاههاى قرآن و لیبرالیسم غربى در مورد »حق آزادى« به صورت تطبیقى مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. دستیابى به آزادى و رهایى از قیدها و محدودیّتها، یکى از پرشورترین آرمانهاى بشر به شمار مىآید. از اینرو، در مکاتب مختلف تعاریف گوناگونى را بهع دنبال داشته است. لیبرالیسم غربى - مکتب رهایى - در تعریف آزادى با تأکید بر دیدگاههاى »رفتارگرایانه«، دچار محدود نگرى شده و دو بعد آزادى را »ارتباط انسان...
متن کاملحق آزادی عقیده و نقد شبهه تنافی حکم ارتداد با آن
حق «آزادی» یکی از حقوق اساسی انسان است که در همهی مکاتب اخلاقی و حقوقی مورد توجه قرار گرفته است. نتیجهی عملی حق آزادی این است که هیچکسی مجاز نیست عقیدهای را بر کس دیگری تحمیل کند. این حق در شماری از آیات قرآن نظیر آیهی «لا اکراه فی الدین» مورد تأکید قرار گرفته است. با اینحال، برخی بر این باورند که حکم «ارتداد» با حق «آزادی عقیده» منافات دارد. نگارنده در این مقاله ضمن برشمردن آیات ناظر به ...
متن کاملارتداد و احکام آن با رویکردی به مبانی آزادی عقیده در اسلام
ارتداد که اصطلاحاً برگشت از اسلام به کفر است، در فقه اسلامی مستوجب مجازات سنگین و نیز آثار حقوقی مهمی چون نقض رابطه زوجیت و تقسیم اموال بین ورثه است. این در حالی است که به طور کلی اهمیت و اعتبار آزادی عقیده نیز در اسلام امری قطعی و ثابت شده است. بر این اساس، در پاسخ به شبهه وجود تنافی بین احکام ارتداد با موضوع آزادی عقیده در اسلام بعضی بر محور تبیین فلسفه مجازات مرتد از طریق نشان دادن اهمیت و آ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 34
صفحات 94- 111
تاریخ انتشار 2003-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023